Angielski poza schematami w Erasmus+… jak inaczej uczyć się i nauczać języków obcych i co z tego wyniknęło

W ramach naszego projektu Erasmus+  „Nowe idee, nowe działania. Wzmacnianie potencjału zespołu Federacji FOSa” w czerwcu oraz wrześniu 2023 roku uczestniczyliśmy w dwóch mobilnościach rozwijających kompetencje kadry w zakresie znajomości języka angielskiego. Do miejscowości Rijeka w Chorwacji trafiło w sumie 12 naszych edukatorów, którzy mieli uczyć się języka angielskiego na 2 poziomach – średnio-zaawansowanym i podstawowym. Naszą organizacją goszczącą był Adult Education Institution DANTE – organizacja z Chorwacji posiadająca wieloletnie doświadczenie w organizacji kursów, szczególnie z języka angielskiego, które są weryfikowane przez chorwackie Ministerstwo Nauki, Edukacji i Sportu. Organizacja otrzymała również nagrodę Narodowej Agencji Programu ERASMUS+ w Chorwacji za rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w językach obcych.
DANTE posiada akredytację Erasmus 2020 w zakresie edukacji dorosłych, kształcenia i szkolenia zawodowego oraz edukacji szkolnej na lata 2021-2027. Członkowie zespołu projektowego DANTE mają również duże doświadczenie w: metodologii edukacji dorosłych, nauczaniu języków obcych, rozwijaniu kompetencji podstawowych i kluczowych, w pracy z różnymi grupami dorosłych, opracowywaniu interaktywnych materiałów dydaktycznych online, stosowaniu alternatywnych podejść do nauczania, opracowywaniu, wdrażaniu i ewaluacji nowych programów nauczania, organizowaniu profesjonalnych szkoleń , zarządzaniu projektami. Instytucja stara się również pomagać osobom pokrzywdzonym i marginalizowanym poprzez tworzenie i prowadzenie kursów i projektów mających na celu integrację i aktywne zaangażowanie w społeczność lokalną lub rynek pracy.
Zajęcia były realizowane na bardzo wysokim poziomie, jednak to co je zdecydowanie wyróżnia spośród licznych kursów o podobnej tematyce to, po pierwsze zaangażowanie, energia i życzliwość prowadzących trenerów. Ich pasji i poświęcenia w proces edukacyjny nie da się podważyć! Po drugie, sposób prowadzenia zajęć – zapomnijcie o nudnych lekcjach językowych w zamkniętej dusznej klasie – tu każdy dzień to nowa, lingwistyczna przygoda. Zajęcia odbywały się, każdego dnia, pod innym hasłem edukacyjnym – 1. Poznajmy się, 2. Kultura i tradycje, 3. Angielski w życiu codziennym, 4. Komunikacja – umiejętności. Prowadzone były w sposób innowacyjny, z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, programów edukacyjnych i pracy w grupach.
Podczas szkolenia mieliśmy okazję poznania nieznanych wcześniej metod i technik pracy z osobami dorosłymi. Wykorzystywane w trakcie zajęć metody nauczania były bardzo ciekawe, wymagały aktywności i zaangażowania ze strony uczestników. Kurs wychodził poza standardowe ramy czasowe i ściany sali szkoleniowej. Mieliśmy uczyć się słownictwa na temat kultury – nic prostszego! Wybieramy się do miasta i zwiedzamy rozmawiając cały czas po angielsku, ucząc się przy okazji kultury i historii Chorwacji. Nie wiemy jak zamawiać jedzenie w restauracji – idziemy na wspólny, językowy lunch. Nawet wieczorne wypady, w których brali udział nasi gospodarze, podporządkowane były nauce – a wszystko to w sposób bezbolesny, wręcz przyjemny, i jakże efektywny. Dzięki trenerom, każdy uczestnik, mógł (bez obawy przed oceną) swobodnie porozumiewać się w języku angielskim.  W ramach zajęć uczestnicy obu mobilności mieli możliwość zwiedzenia miasta Rijeka z przewodniczką, która opowiadała o historii, zabytkach, kulturze, obyczajach i upodobaniach kulinarnych mieszkańców miasta i Chorwatów. I to wszystko cały czas ucząc się języka!
To doświadczenie pokazało wszystkim, że nauka języka obcego może być atrakcyjna, skuteczna i zaskakująco ciekawa. Te doświadczenia przydały nam się w sytuacji kryzysu ukraińskiego. Od momentu wybuchu wojny w Ukrainie przez działania FOSy przewinęło się setki uchodźców, dla której nauka języka polskiego była najważniejszą potrzebą do zaspokojenia. A my nie byliśmy gotowi na jej spełnienie… wszak nie jesteśmy polonistami! Nauka przywieziona z Chorwacji była dla nas wręcz objawieniem. Wyszliśmy poza ściany sal szkoleniowych, zaczęliśmy wspólnie spędzać czas z Ukraińcami, wychodzić z nimi do kina, teatru, realizować wspólne inicjatywy… I nagle jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki bariery językowe zaczęły zanikać. My zaczęliśmy rozumieć ich, a oni nas. A wszystko to dzięki wyrwaniu się schematom, które zamykają nas w klasach podczas nudnych i żmudnych lekcji językowych.
Każdy wyjazd w ramach programu Erasmus+ wnosi dla naszych organizacji jakąś wartość dodaną. Dlatego warto podróżować, czerpać nowe wzorce, idee, podejścia edukacyjne. Warto podpatrywać, obserwować i adaptować nowe metody do naszych codziennych działań – czasami może coś nie zagrać, nie udać się, ale przecież nauka to sztuka eksperymentu, doświadczenia i wyciągania wniosków zarówno z sukcesów jak i potknięć. Czasami zabawa procesem edukacyjnym może dać więcej korzyści niż trzymanie się tradycji i ustalonych przez wieki schematów nauczania. A o ile ciekawiej jest uczyć się samemu cały czas rozwijając się i przełamując własne ograniczenia…
Projekt „Nowe idee, nowe działania. Wzmacnianie potencjału zespołu Federacji FOSa”” uzyskał dofinansowanie w ramach Sektora Edukacja dorosłych programu Erasmus+ Akcja 1. Mobilność edukacyjna